18 augusti 2021

Internationella Engelska skolan, IES i Värmdö

Idag invigdes den efterlängtande Internationella Engelska skolan, IES i Värmdö vid Charlottendal. Skolan kommer att ha plats för 600 elever. Engelska skolan är den första fristående skolan som etableras i kommunen på 20 år. Det har varit en stor efterfrågan från värmdöborna och söktrycket till skolan har varit högt.

Det var en trevlig tillställning med tal och en symbolisk plantering av äppleträd från vår KSO och IES ledning.

Jag är oerhört glad över att IES etablerar sig i kommunen vilket blir den andra fristående f-9 skolan på Värmdö. Det är en välrenommerad skola som uppenbarligen många värmdöbor sett fram emot, utifrån antalet sökande säger Deshira Flankör (M), kommunstyrelsens ordförande.

Fakta: Värmdö har nu 15 grundskolor och 5 fristående varav endast Lemshaga och Internationella skolan erbjuder samtliga årskurser F-9. Övriga fristående skolor är Lär F-5, Grantomta Montessori F-5 och Antistilla F-3.